Inkluderende læringsmiljøer

Arbejdet med inkluderende læringsmiljøer på Islev Skole

På Islev Skole griber vi arbejdet med inkluderende læringsmiljøer systematisk an.

Vi har et fælles Børnesyn, som er fundamentet for alt vores arbejde – også arbejdet som omhandler inklusion og deltagelsen i fællesskaber. Alle børn, der er på Islev Skole, skal opleve at være en del af fællesskaber.

Vi har tre grundlæggende foranstaltninger på skolen, som hjælper til med, at alle børn inkluderes og som hjælper os som skole med at udvikle os og blive dygtigere:

1. Vejlederforum:

Vejlederforum er et forum, hvor lærere og pædagoger kan få vejledning og hjælp til konkrete indsatser. Formålet med Vejlederforum er at skabe et refleksionsrum for medarbejderne, hvor de får mulighed for, sammen med skolens ressourcepersoner, at være nysgerrige på deres praksis. Det handler om nysgerrighed omkring, hvordan rammerne for fællesskaberne kan justeres, så alle kan være med, trives, og alle lærer mest muligt. Det handler om at have et fælles sprog. Og det handler om, at alle ser det fælles ansvar og ser mulighederne i dette.

Efter en vejledningsseance følger en ressourceperson med teamet ud i praksis, og bliver tovholder på de forandringsprocesser, der skal iværksættes.

Vejlederforum består af ledelse, ressourcepersoner på skolen og skolens psykolog.

2.Lokaleringsmøder:

På lokaliseringsmødet prøver alle at få overblik over en opgave med et barn. Hvad lykkes, hvad er svært og hvem kan hjælpe? Lokaliseringsteamet består af skolens leder, SFO-leder, ressourcepersoner på skolen, skolens psykolog, skolens sundhedsplejerske og en socialrådgiver. Med denne sammensætning af fagpersoner, bliver det muligt for forældrene at drøfte deres bekymringer med en bred vifte af professionelle, der samlet set favner Rødovre Kommunes tilbud.

3.Inklusionsarbejde for børn med særlige behov:

Vi har børn på skolen, som kræver en særlig indsats i længere eller kortere tid. Alle børn har krav på et skoletilbud i deres lokalområde. Derfor skal vi tilrettelægge en skolegang, hvor også disse børn får en skoledag med kvalitet.

Vi har tilrettelagt dette arbejde på en systematisk måde, hvor alle med særlig betydning for barnets skolegang inviteres ind. Det vil sige forældre, barnet (skal have en vis alder for at deltage til møderne), teamet (lærere og pædagoger), inklusionskoordinator, skolens psykolog, inklusionslærere og skolens leder.

Der afholdes tre møder årligt (august/september, januar/februar og i maj/juni). På disse møder skabes en fælles forståelse omkring barnet. Ud fra barnets behov og udviklingspotentialer, sættes der konkrete mål for barnets læring og udvikling på et personligt, socialt og fagligt plan.

Teamet og inklusionslæreren laver efterfølgende en handleplan med tydelige strategier for det videre arbejde.

På de efterfølgende møder evalueres indsatsen og barnets udvikling og der sættes nye mål. I forbindelse med dette arbejde vil der altid være en vurdering af hvilke ressourcer, som indsatsen kræver.

Sammenfattende for de tre indsatser kan vi sige, at det er afgørende at skabe en fælles forståelse for barnet og arbejdet og signalere, at alle har et fælles ansvar for at arbejde med inkluderende læringsmiljøer.

Udover disse tre indsatser arbejder Islev Skole med at skabe inkluderende rammer for de af vores elever, der går i gruppeordningen for elever med ADHD-lignende vanskeligheder og særligt behov for struktur. Børnene skal opleve at føle sig inkluderede i deres klasse, og de skal på sigt opleve at føle sig inkluderede i stamklasserne på skolen. Der arbejdes struktureret og systematisk med begge dele.