Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip kommunikation skole og hjem

Formål 

Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at skolen og hjemmet samarbejder om at skabe de bedst mulige vilkår og trivsel for den enkelte elev og for klassen som helhed. 

Mål 

• Forældre, lærere og elever oplever en åben, ærlig og respektfuld kommunikation. 

• Forældre og elever kan nemt, via Aula, holde sig opdateret på indholdet af og de praktiske forhold omkring elevernes skolegang. 

• Forældre, lærere og skolens ledelse oplever, at der kommunikeres åbent og proaktivt om for eksempel ændringer, svære situationer og andre forhold, som har betydning for den enkelte elev eller for klassen. Skolens ansvar 

• Skolens ledelse/klassens voksne bruger Aula til at kommunikere med forældrene om indholdet af og de praktiske forhold omkring elevernes skolegang. 

• Skolens ledelse/klassens voksne fortæller hurtigt forældre om episoder, der kan fylde meget hos børnene, for eksempel uheld eller konflikter. 

• Skolens ledelse informerer hurtigt og løbende forældre og elever om længerevarende fravær blandt klassens voksne (se ”Princip for vikardækning”). 

• Skolens ledelse/klassens voksne informerer hurtigt en elevs forældre, hvis eleven får faglige eller trivselsmæssige udfordringer eller fravær. 

• Skolens ledelse/klassens voksne svarer hurtigst muligt eller senest indenfor 3 arbejdsdage på henvendelser fra forældre. 

• Skolens ledelse/klassens voksne samarbejder med forældrene om at løse konflikter for at skabe et trygt miljø og trivsel for eleverne.

 Hjemmets ansvar 

• Forældrene fortæller hurtigt klassens voksne om episoder, der kan fylde meget hos eleven, for eksempel konflikter. 

• Forældrene holder sig løbende orienteret om elevens skolegang via Aula. 

• Er der tale om en større elev, understøtter forældrene eleven i at holde sig opdateret om for eksempel opgaver, lektier og udflugter via Aula. 

• Forældrene skal som udgangspunkt orientere klassens voksne, hvis der er forhold i familien eller hos eleven selv, som har betydning for elevens skolegang. 

• Forældrene taler pænt om skolen og viser interesse for elevens skolegang, særligt når eleven er til stede. 

• Hvis forældrene er utilfredse med eller bekymrede over noget, kontakter de som udgangspunkt klassens voksne eller alternativt skolens ledelse. 

• Forældrene anerkender, at der altid er mere end én side af sagen, når der opstår konflikter, og bidrager til at løse konflikter i samarbejde med andre forældre og      klassens voksne i en respektfuld tone

Dokumenter