Formål
• Meddelelsesbogen skal understøtte dialogen mellem skole og hjem om elevens faglige og alsidige udvikling og den efterfølgende opfølgning på dialogen.
• Meddelelsesbogen skal sikre, at både elev, forældre og skole ved, hvad der er de væsentligste fokuspunkter og heraf følgende indsatser i elevens faglige og alsidige udvikling.
• Meddelelsesbogen supplerer den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole via Aula, skole-hjemsamtaler, elevsamtaler, forældremøder mv. Mål
• Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer. Rammer for meddelelsesbogen
• Alle elever fra børnehaveklassen til og med 9. klasse skal have en meddelelsesbog, der er tilgængelig på MinUddannelse og kan tilgås i Aula.
• Meddelelsesbogen opdateres mindst 2 gange om året og er til enhver tid tilgængelig for forældre og elev.
• Meddelelsesbogen indeholder fokuspunkter for fagene dansk og matematik samt for elevens alsidige udvikling.
• Vi følger beskrivelsen ”Meddelelsesbogen i Rødovre Kommune”, vedtaget i kommunalbestyrelsen i januar 2023.
Meddelelsesbogens fokuspunkter
• Fokuspunkterne skal være tydelige og konkret handlingsanvisende. Feedback skal være systematisk.
• Fokuspunkterne skal formuleres letforståeligt for eleverne • Fokuspunkter kan være såvel individuelle som fælles for en klasse eller en årgang.
• Der må maksimalt være 1-3 fokuspunkter pr. elev pr. fag.
• Der skal være en omtrentlig tidshorisont for arbejdet med det enkelte fokuspunkt.
• Et fokuspunkt indeholder som udgangspunkt en beskrivelse af selve fokuspunktet og de deraf følgende indsatser. Skolens ansvar
• Fokuspunkter formuleres i et anerkendende sprog, hvor der er fokus på elevens ressourcer.
• Skolen inddrager både elevens og forældrenes perspektiver.
• Skolen støtter eleverne i deres arbejde med målene.
• Foruden fokuspunkter for de enkelte elever kan skolen også formulere fokuspunkter for klassefællesskabet og tiltag for hele klassen.
• Skolen kan i samarbejde med elev og forældre formulere særlige fokuspunkter hvis der er noget i undervisningsmiljøet, der udfordrer eleven generelt eller periodisk, eller hvis eleven mistrives.
• Ved ethvert fokuspunkt overvejes det, hvordan skole og forældre kan støtte eleven, og hvordan der kan følges op.
• Meddelelsesbogen opdateres løbende, når fokuspunkter ændrer sig. Som minimum i forbindelse med skole-hjem samtaler. Forældrenes ansvar
• Forældrene bidrager i dialog med skolen med perspektiver på de valgte fokuspunkter og opfølgningen.
• Forældrene støtter eleverne i deres arbejde med målene.
• Forældrene bestræber sig på at orientere skolen tidligt, hvis deres barn oplever udfordringer i skolen. Ledelsens og skolebestyrelsens ansvar
• Skolens ledelse sikrer, at princippet implementeres i skolens hverdag og formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen.
• Princippet sættes mindst én gang om året på dagsordenen i skolebestyrelsen, hvor det evalueres om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.