Forsikring og jura

Slut med forsikring af børn i skoler og institutioner

Fra den 1. januar 2014 tegner Rødovre Kommune ikke længere kollektiv ulykkesforsikring for børn og unge i kommunens skoler og institutioner. Det sker fordi Indenrigsministeriet har besluttet, at det ikke er en kommunal, men en privat opgave at forsikre børn og unge.

Rødovre er en af de sidste kommuner, som følger Indenrigsministeriets beslutning.

Vi opfordrer derfor forældre til fremover selv at tegne ulykkesforsikring for deres børn eller sikre sig, at den forsikring, hjemmet har, også dækker barnet eller den unge i skole og institution.

Vi anbefaler, at hjemmet tegner en indbo- og ansvarsforsikring og en ulykkesforsikring, der dækker barnet eller den unge 24 timer i døgnet i hjemmet, i trafikken og på sportspladsen.

Skolen eller institutionen har ingen forsikring, der dækker, hvis...

• barnet eller den unge kommer til skade ved en ulykke i skolen/institutionen, medmindre kommunen kan gøres ansvarlig for ulykken

• barnet eller den unge skader andre personers private ting i skolen/institutionen eller andre steder

• barnets eller den unges ting bliver stjålet i skolen/institutionen eller andre steder

• der sker hærværk på f.eks. tøj, cykler o.a. i skolen/institutionen.

Det er familiens private indboforsikring og barnets ulykkesforsikring, der skal dække disse skader.

Vi anbefaler, at gennemgå familiens forsikringspolicer og sikre, at der er optimal dækning for barnet eller den unge, hvis skaden sker.

Tandskader bliver fortsat behandlet i den kommunale tandpleje, indtil barnet eller den unge fylder 18 år.

Børns og unges ansvar i skolen/institutionen

Børn og unge er som udgangspunkt selv erstatningsansvarlige, hvis de forvolder skade på personer og ting og har handlet ufornuftigt (uagtsomt) eller har gjort skade med vilje (forsæt).

Ved Lov af 1. juli 2009 om hæftelse for børns erstatningsansvar er det imidlertid besluttet, at forældre hæfter for deres børns erstatningsansvar med op til 7.500 kroner pr. skade.

Bemærk vedhæftet fil vedr. falske brandalarmer.

Læs i øvrigt om øvrige forsikringsforhold på nedenstående link:

Supplement til forsikring IT.pdf

Shape Created with Sketch.

Falske brandalarmer.pdf

Shape Created with Sketch.