Gode skærm- og søvnvaner i skolen

Første folkeskole i landet: Indfører permanent senere mødetider

Når klokken næste år ringer ind til undervisning på Islev Skole, vil en stor del af skolens elever fra 7. til 9. klasse formentlig stadig ligge under dynen. Som den første folkeskole i landet har Islev Skole nemlig indført permanent senere mødetider for de ældste elever. ”Det burde alle skoler gøre,” lyder det fra søvnekspert.

Det kan være svært for mange at komme op om morgenen og for teenagere kan det nærmest være en overskuelig kamp at møde ind med overskud og en hjerne der er tunet ind på undervisning klokken 08.00.

Det ved man i Islev, hvor skolen de sidste tre år på forsøgsbasis har afprøvet en ordning, hvor skolens udskolingselever har mødt klokken 09.00.

Resultaterne har vist sig at være så gode, at Islev Skole nu indfører ordningen permanent fra næste skoleår.

”Unge har brug for mere søvn i puberteten, og vi har indrettet en skoledag, hvor eleverne skal møde tidligt, men hvor de møder trætte ind og dermed slet ikke er læringsparate,” fortæller skoleleder på Islev Skole, Jesper Stjernfeldt Petri, om begrundelsen for, at skolens udskolingselever fra det kommende skoleår skal møde klokken 09.00 hver dag.

Videnskabelig forklaring

Ordningen har som skrevet kørt på forsøgsbasis i tre år og det er en af skolens lærere, der er ophavsmand til idéen. Lærer Kim Gundersen havde læst om forskningen på området og spurgte ledelsen om ikke Islev Skole skulle afprøve ordningen.

”Der var noget biologisk, der ikke harmonerede med den måde vi har indrettet skolen på. Rent biologisk falder teenagere i søvn senere, og jo længere vi kom frem, jo mere mening gav det at gøre det permanent,” fortæller skoleleder Jesper Stjernfeldt Petri, der stort set kun har modtaget positive tilkendegivelser fra elever og forældre.

”Eleverne har meldt tilbage, at de føler sig friskere, føler de lærer mere og generelt trives bedre. Forældrene har også primært været positive selvom der også har været lidt bekymringen. Nogle familier har rutiner, hvor en elev skal følge en mindre søskende i skolen. Så vi kan ikke løse alle udfordringer, men på baggrund af alle tilbagemeldinger har vi valgt at lave ordningen permanent,” siger skolelederen på Islev Skole.

"Islev Skole har et fokus på udskolingselevers søvnbehov og søvnvaner og -rutiner. I otte uger, fra efterårsferien til jul, møder skolens 7. og 8. klasser en time senere. Formålet for projekt Sund Søvn er, at eleverne oplever søvnens betydning på egen krop. Tre mål er formuleret for forløbet:

1.       At eleverne sover mere og derfor trives bedre

2.       At eleverne får gode vaner og rutiner

3.       At eleverne derfor lærer mere og bedre.

Vi har støttet os til Fonden Just Human’s viden og materialer om søvn.

Kort video om senere mødetider kan ses her https://player.vimeo.com/video/702825059?h=5ccac3e84a&title=0&byline=0&portrait=0

Evalueringsrapporter for hvert år kan læses her (vedhæftet). Vi udvikler løbende søvn-forløbet og resultater varierer lidt fra år til år, men alle målinger viser at eleverne sover mere og trives bedre."

Vi har haft besøg af TV2 Lorry, se nedenstående link:

sundsøvn-rapport-2023.pdf

sundsøvn-rapport-07jan2021_0.pdf