Formål:
Samarbejdet skal sikre at både forældre, elever og skole har den nødvendige viden, så de på bedste vis kan tage ansvar for at understøtte elevens læring og udvikling.
Mål:
• Forældrene oplever samarbejdet om elevens læring og udvikling som imødekommende og værdifuldt
• Forældrene oplever Meddelelsesbogen som et brugbart værktøj, der understøttes af skolehjem-samtaler
• Skole-hjem-samtaler giver forældrene et fyldestgørende billede af elevens faglige udvikling og trivsel.
Skolens ansvar
Det er skolens ansvar at
- give mulighed for, at alle forældre kan følge med i elevens faglige udvikling og trivsel
- understøtte at eleven og forældrene kan have dialog om elevens læringsmål
- invitere til to årlige skole-hjem-samtaler og to årlige forældremøder med relevant indhold. Formålet med møderne og forventningerne til forældrene skal være tydelige.
Hjemmets ansvar
Det er forældrenes ansvar at
- sørge for, at de basale forudsætninger for læring er på plads (fx søvn og madpakke)
- motivere eleven til læring
- understøtte læringen i skolen i hverdagen med hjælp til lektier, læsning og andre opgaver
- deltage i skole-hjem-samtaler og forældremøder.